מחירון רכב
האם מחירון רכב באמת קובע את המחיר?
מחירון רכב משומש הוא הדבר הראשון שבודקים לפני שניגשים לקנות רכב משומש. המחירון מאפשר לנו לקבוע בצורה קלה יחסית מה המחיר הנכון לרכב המשומש שאנחנו רוצים לרכוש ומהיכן להתחיל את המשא ומתן על רכישת הרכב. עד לא מזמן היה בישראל מחירון רכב עיקרי אחד, שהכתיב את תנאי השוק – המחירון של לוי יצחק. הוא הפך ל”מחירון הרשמי של ישראל” לאחר שחברות הביטוח, הבנקים ובערך כל המוסדות הפיננסיים במדינה יישרו קו עם המחירים שלו והשתמשו בהם כבסיס לקביעת שוויו של רכב. כך למשל, במקרה של תאונה, חברת הביטוח תפצה את הלקוח על פי שוויו של הרכב במחירון לוי יצחק.
כיום נכנסים לתחום מחירוני הרכב שחקנים נוספים שמנסים לתת לצרכן תמונת מצב רחבה יותר על מצב השוק. אתר האינטרנט “יד 2” השיק כבר בשנת 2008 מחירון רכב חדש ומשומש שמנסה לקבוע את מחירי הרכבים על סמך מחירי העסקאות בפועל. אתר האינטרנט של יד 2 הוא האתר הגדול בישראל לקניה ומכירה של כלי רכב משומשים, כך שבפועל אמורה להיות להם גישה למחירי השוק האמיתיים של הרכבים השונים. לאחר שנים ארוכות בהם היה המחירון של לוי יצחק היחידי שקובע בשוק, אנחנו רואים יותר ויותר אנשים שמתייחסים למחירון של יד 2 כזה שקובע או מדברים על “מחיר השוק”. אבל מה הוא אותו מחיר שוק ומה ההבדל בינו לבין מחיר המחירון?
מחירון רכב קובע את מחיר הרכב על פי כללי ירידת הערך החשבונאית. כללים אלו קובעים ירידת ערך שנתית קבועה של בין 10 ל-20 אחוז ממחירו של הרכב בהתאם לבלאי שנוצר מהשימוש ברכב. לתוך המחיר הזה משקלל המחירון גם את המחיר האמיתי שהוא מקבל מעסקאות שבוצעו בשטח לרכב הספציפי הזה. בנוסף העורך של כל מחירון מוסיף לכל אלו גם את הטעם האישי שלו במכוניות, מוריד קצת למכוניות שלדעתו הן פחות סחירות בשוק ומעלה רכבים שלדעתו מבוקשים.
אבל כאן מתחילה הבעיה. כולנו יודעים שבמצב השוק של היום, מחיר המחירון של הרכב הוא רק נקודת הפתיחה למשא ומתן. מה קורה ברכבים שאין להם כמעט ביקוש בשוק המשומשות או ברכבים בהם יש המון רכבים שעומדים למכירה ומעט מאוד קונים? במקרים כאלו אנחנו ניראה בדרך כלל שמחיר השוק נמוך משמעותית ממחיר המחירון, שכן המוכר נתון ללחץ משמעותי על המחיר מצד הקונים. אבל יש גם מקרים הפוכים, שהם קצת יותר נדירים אבל עדיין קיימים בשוק, בהם הביקוש הגבוה וההיצע הנמוך בשוק המשומשות מעלה את מחיר השוק מעל למחיר המחירון.
לכל אלו צריך גם להוסיף נקודה חשובה נוספת, אליה מחירון הרכב מתקשה להתייחס. המחירון מתייחס לרכב משומש בעל בלאי סביר לאותו השנתון. אבל ברכב משומש מה הוא בעצם מצב סביר? שריטות בפגוש הם מצב סביר ברכב יד שלישית? כנראה שכן, אבל עדיין הייתם רוצים להוריד את המחיר על רכב כזה. ומה לגבי מצב הצמיגים? הרי סביר שברכב בן 6-7 או 10 הצמיגים יהיו קצת יבשים וידרשו החלפה וגם סביר שהקונה ירצה להוריד לפחות חלק מעלות החלפת הצמיגים ממחירו של הרכב המשומש.
המסקנה פשוטה. המספר שמופיע בחוברת או באתר האינטרנט של מחירון רכב כזה או אחר הוא רק נקודת הפתיחה למשא ומתן. מכאן והלאה, נכנסים לתמונה כמה גורמים שיכולים להשפיע על מחירו הסופי של הרכב המשומש – סחירות הדגם הספציפי שעומד למכירה, מצב שוק היד שנייה באותו הזמן, מצבו הספציפי של הרכב המדובר ועוד. כל אחד מהם יכול להוריד את מחירו האמיתי של הרכב מתחת למחיר המחירון אבל באותה המידה יכול גם להעלות אותו.
כדי לקבוע מה המחיר הנכון אין ברירה אלא לבדוק את מצב השוק. להתעניין קצת, לבדוק רכבים דומים אחרים שעומדים למכירה ולא לפחד לחפש עסקאות דומות (וזולות יותר) בדגמים אחרים של יצרנים מתחרים. אבל השורה התחתונה היא שבפועל, ההבדלים אינם גדולים במיוחד ואין ארוחות חינם. אם מצאתם רכב ספציפי שנמכר במחיר נמוך מאוד יחסית לרכבים אחרים מאותו הדגם ומאותו השנתון, כנראה שיש לזה סיבה. בפועל, לאחר כמה טלפונים ובדיקה של כמה רכבים אתם מהר מאוד תגלו שהשוק כבר מתכנס לטווח מחירים מסוים.
אולי יעניין אתכם גם : מחירון תוכנת ניהול מנוע / שיפורי מנוע