fbpx

מתי מחליפים בלמים?

בלמים (“ברקסים”) הינם המרכיב היחידי ברכב אשר מסוגל להאט או לעצור אותו. למעשה, אנו תלויים בבלמים באופן מוחלט במהלך הנהיגה והם אלה אשר אחראיים על חיינו במהלך השהות ברכב. יוצא מכך כי החלפת בלמים הינה הכרחית ביותר לבטיחות הנהיגה. יחד עם זאת, לא ניתן למצוא בשום ספר רכב, גם לא ברכבים החדשים ביותר, לו”ז מומלץ להחלפת מערכת הבלמים, קל וחומר לגבי רכבים ישנים יותר. לאור חשיבות העניין, מצאנו לנכון לסקור בפניכם את המקרים בהם רצוי להחליף את בלמי הרכב. קראו והפנימו למען ביטחונכם האישי.

החלפת בלמים לפני או לאחר הטסט

המקרה הראשון שבעקבותיו נהגים רבים מחליפים את בלמי הרכב הוא בעקבות הבדיקה המכאנית השנתית – הטסט. לפני הטסט לכולנו יש חששות שמא לא נעבור אותו ונאלץ לתור אחר פתרונות מיידיים ובלחץ של זמן. לכן עוד לפני הטסט חשוב לוודא את תקינות הבלמים למרות שישנם מקרים בהם בלמים היו שחוקים לחלוטין ועדיין לא נתגלו ככאלו בבדיקה בזמן אמת (הקפידו לבחור במוסך דקדקן וקפדן במיוחד למען בטיחותכם המרבית). לאחר כישלון בטסט, ברור מאליו כי הגיע הזמן להחליף את הבלמים ואין דרך להתחמק מכך.

החלפת בלמים כאשר משהו אינו כשורה

המקרה השני הוא זה אשר מגיע כתוצאה מיוזמתו של הנהג. החלפת בלמים היא האינטרס שלכם, על מנת לעצור ולהאט את הרכב טוב יותר, לבלום בלימות חירום ולקחת סיבובים הרבה יותר טוב. כאשר משהו נראה לכם אינו כשורה מהרו ובצעו בדיקת בלמים מקצועית ומקיפה. במה מתבטאת שחיקת הבלמים? ובכן, הירידה ביכולת הבלמים לבצע את תפקידם הינה הדרגתית ולעיתים רבות אינה מורגשת (ואז נכשלים בטסט במפתיע). יחד עם זאת, ברוב המקרים כן תחושו כי משהו אינו כשורה עם מערכת הבלמים. זה יכול להופיע בתור ירידה בתגובת הרכב ללחיצה על הברקס או רעשים חורקים שאינם ניתנים להתעלמות כאשר לוחצים על דוושת הבלמים. למעשה, ברוב המוחלט של הרפידות, מותקן “חיישן” פרימיטיבי בדמות חתיכת מתכת אשר מופיעה על פני השטח רק כאשר הרפידות שחוקות מסף מסוים. הרעש המחריד והמצפצף הוא מגע המתכת הזו בצלחת, תזכורת פיזית לצורך להחליף בלמים. רכבים חדשים כוללים חיישן אלקטרוני אשר מביא להדלקת נורת אזהרה כאשר הבלמים שחוקים.

באופן עקרוני, ניתן להגיד כי יש להחליף את הבלמים (רפידות) מדי שנתיים אך אין חוקיות בכך. הדבר תלוי באופי הנהיגה של הנהג הספציפי, הדרכים בהן הוא נוהג (עירוני לעומת בין-עירוני), משקל הרכב, מערכת הבלימה שלו והמכניקה שלו (ידני מול אוטומטי). ישנם רכבים אשר יזדקקו להחלפת בלמים 1 ל- 40,000 ק”מ וכאלו אשר יגלו סימני שחיקת בלמים כבר לאחר 15,000 ק”מ. כמובן שמערכת הבלימה עשויה לכלול כשלים נוספים המצריכים החלפה כגון צלחות שחוקות (החלפה בממוצע כל 3 שנים בערך), מערכת השמן, התופים ועוד.

כיצד ניתן לשפר את מערכת הבלמים ברכב?

נקודת ההנחה היא כי החלפת הבלמים הינה בלתי נמנעת. הנחה נוספת היא כי אם כבר מחליפים את הבלמים, אז עדיף שתהיה זו המערכת הטובה ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם. כל סוגי הרכבים ובעיקר הישנים יותר אשר תוקף האחריות פג מעליהם, יכולים לעבור שדרוג ושיפור כאשר מערכת הבלימה היא החשובה ביותר ומשמעותית עבור כל בעל רכב. הבלמים מהווים מערכת חיצונית למנוע הרכב כך שאין מדובר בביצוע שיפורי מנוע אלא בשיפורים מכאניים אשר בדר”כ גם מותרים ע”פ חוק. שיפורי רכב אלו עשויים יהיו לכלול שימוש ברפידות איכותיות אשר מגיבות מהר יותר אך יחד עם זאת אינן מתחממות בקלות, צלחות המסוגלות להביא לפיזור חום טוב יותר על פני השטח (מניעת בלאי), שימוש בנוזלי בלמים עם מקדמי איכות גבוהים יותר (התנגדות להתחממות), משאבות עמידות ללחצים גבוהים ובהתאם לכך, גם לבלימות איכותיות יותר, שימוש ברפידות עבות ועוד.

הירשמו לניוזלייטר

072-2131213