שיפורי מנוע – גלי זיזים ( קאמשאפט )
במנועים בעלי 4 – 6 צילינדרים ( טורי ) ישנם שני גל זיזים
( 4 שסתומים ויותר לכל צילינדר )
אשר ממוקמים בראש המנוע וינהלו את פתיחה וסגירת השסתומים,
תהיינה ארבעה גלי זיזים , שניים לכל ראש מנוע .Vבמנועי
זרועות השסתומים המופעלות דרך סיבובי הגל הזיזים ותפקידים לתת לחץ כלפי מטה
על השסתומים ולפתוח אותם
לאחר פעולה זו קפיצי השסתום מחזירים אותו למצב הסגור הרגיל .
תפקיד קפיץ השסתום חיוני אף יותר ואלו חייבים להיות חזקים מאוד בזמן מהירות מנוע גבוהה
השסתומים עוברים עומסים גבוהים ובמידה והקפיץ אינו חזק מספיק השסתום יכול לעוף החוצה .
איך הכל עובד ?
גל הזיזים מופעלים על ידיי הגל ארכובה ( קראנקשאפט ) אשר מחובר ברצועה \ שרשרת התזמון
(רצועת טיימיניג) רצועה זאת חייבת להיות מוחלפת במרווחי זמן קבועים .
במידה והרצועה תקרע , או תצא ממקומה היא תפסיק את סיבובי גל הזיזים והבוכנה תכה בשסתומים הפתוחים
(כמו שלמדנו השסתום במצב פתוח נכנס מעט לתוך חלל הצילינדר ) ולכן נזק גדול יכול להיגרם
גל זיזים במנועי וי
ישנם שני גלי זיזים לכל ראש מנוע , גל זיזים אחד אינו יוכל לזיז את מכלול השסתומים בשני ראשי המנועVבמנוי
הרעיון בליישם שני גלי זיזים בכל ראש מנוע הוא לתת אפשרות לעוד שסתומי יניקה ופליטה לעובד ,
מה שמאשפר למנוע לעבוד בצורה הרבה יותר חזקה ומהירה . ולנצל מהמנוע הרבה יותר כוח .
אולי יעניין אתכם גם : שיפורים לרכב / שיפורי מנוע