שיפורי רכב – סלילי הצתה
כוהל או סליל הצתה (המכונה גם סליל ניצוץ) הוא סליל במערכת ההצתה של רכב אשר הופכת את המתח הנמוך של הסוללה לאלף וולט הדרוש כדי ליצור ניצוץ חשמלי במצת אשר מטרתו להצית את הדלק.
כוהלים לרכבי ספורט
במקור, בכל מערכת נדרשת נקודות מגע מכאניות מפסק, וקבלים (condensor). מערכות הצתה אלקטרוניות חדישות יותר משתמשות בטרנזיסטור כדי לספק פולסים לסליל ההצתה. ברכבים מודרניים נעשה שימוש בסליל הצתה לכל צילינדר מנוע או זוג צילינדרים.
מערכות הצתה אינן נדרשות למנועי דיזל המסתמכים על דחיסה כדי להצית את תערובת הדלק / אוויר.
סליל הצתה מורכב מליבת ברזל המוקפת בשני סלילים של חוטי נחושת. שלא כמו שנאי חשמל, יש סליל הצתה במעגל מגנטי פתוח – האנרגיה שמאוחסנת בשדה המגנטי של הליבה היא האנרגיה שמועברת למצת.
ממה בנוי הכוהל ?
בחלק הראשוני מלופף חוט כבד. לאחר מכן הוא מורכב מאלפי סיבובים של חוט קטן יותר, מבודדים מהמתח הגבוה ומצופים באמייל ושכבות של נייר בידוד משומן. הסליל בדרך כלל מוכנס לתוך פח או קופסא פלסטיק וחיבורי מתח נמוכים.
הזרם בסליל מייצר שדה מגנטי בליבה ובאוויר המקיף את הליבה. הסליל צריך להיות ארוך מספיק כדי לאחסן מספיק אנרגיה בתחום לניצוץ.
כאשר העיתוי של ההצתה חייב להיות מתאים למצב של הבוכנה בצילינדר. הניצוץ חייב להתרחש לאחר שתערובת האוויר / דלק דחוסה נמצאת במצב אופטימאלי את עיתוי ההצתה קובע חיישן התמאם בין הפעולות.
כמות האנרגיה בניצוץ נדרשת כדי להצית את תערובת דלק אוויר משתנה בהתאם ללחץ ובהרכב של התערובת.
אולי יעניין אתכם גם : ברקסים מחוזקים / מגדשי טורבו